Private label для аптечних мереж: компанія «ФІТОФАРМ» взяла участь у ХІ-Аптечному саміті України

Аптечний саміт – одна з найважливіших подій у календарі щорічних професійних заходів фармринку. Експерти та професіонали фармгалузі збираються, щоб обговорити сучасні тренди аптечного рітейлу в Україні та світі, поділитися ефективними кейсами та об’єднати зусилля для покращення умов роботи на фармацевтичному ринку. Крім представників аптечного рітейлу, дистриб’юторів та фармвиробників, у ХІ-Аптечному саміті взяли участь члени Комітету Верховної Ради України з питань здоров’я нації, медичної допомоги та медичного страхування; керівництво Національної служби здоров’я України; народні депутати України; посадові особи Міністерства охорони здоров’я, Державної служби України з лікарських засобів та контролю за наркотиками та ін. провідні гравці ринку.
Нашу компанію на ХІ-Аптечному саміті України презентував генеральний директор Владислав Малинін.
Традиційно українські та міжнародні експерти говорили про виклики, з якими зіткнулася фармгалузь у період пандемії та порушували актуальні питання, що цікавлять усіх учасників аптечного ринку.
Одним із яскравих трендів в аптечному рітейлі є створення власних торгових марок. ВТМ (private label) – це бренд, власником якого може бути будь-яка компанія, яка займається його реалізацією. В якості експерта під час обговорення тренду ВТМ виступив Владислав Малинін, який поділився з учасниками своєю позицією по даному питанню.

З точки зору Владислава Малиніна, генерального директора ПРАТ «ФІТОФАРМ», ВТМ — модний тренд, який жодним чином не впливає на досягнення основних цілей бізнесу — отримання операційного прибутку та збільшення капіталізації бізнесу.

Створення ВТМ дуже популярно в FMCG-сегменті, але там інші правила гри. Наприклад, добре спрацьовує downgrade за якістю, за рахунок якого можна знизити ціну — запропонувати споживачеві простіше пакування чи зменшити довжину рулону туалетного паперу та ін. Для більшості покупців важливі наявність товару, його ціна та прийнятна якість.

На аптечному ринку немає такого великого простору, де можна «розгулятися» з ВТМ. Фармацевтична специфіка робить downgrade за якістю неможливим. Якість продукції завжди має бути високою та відповідати стандартам, тому складніше забезпечити низьку ціну та важко донести переваги ВТМ до покупців. Адже аптечні мережі не виконують маркетуючу функцію, як FMCG.

Розвиток private label аптечної мережі, на переконання Владислава, може бути доцільним лише в категорії небрендованих продуктів. Для створення та просування власної торгової марки в категорії брендованих товарів у аптечної мережі недостатньо ресурсів, щоб конкурувати з виробниками, які мають великий простір між маржею та чистим прибутком в P&L (Profit and Loss — звіт про доходи і витрати), за рахунок чого мають змогу профінансувати пряму комунікацію, спрямовану на кінцевих споживачів або лікарів.

Особливо важко конкурувати з медійно активними лідерами ринку, які вкладають, наприклад, 10–12 млн дол. США в ТВ-рекламу ОТС-препаратів на півроку чи квартал. А якщо мова про Rx-препарати, додатково потрібно створити зовнішню службу для візитування лікарів. Це теж чималі витрати. Враховуючи все це, рrivate label значно привабливіший для аптечних мереж в сегменті небрендованих препаратів.

«ПРАТ «ФІТОФАРМ» може запропонувати аптечним мережам найкращі на ринку комерційні умови щодо ВТМ. Зараз ми активно розвиваємо цей напрямок, тому нам є що запропонувати», — підкреслив В. Малинін.

Підсумовуючи, доповідач зазначив, що найбільш актуальним трендом, на його думку, буде не зростання площ приміщень аптек, а розвиток сервісу доставки. Найбільшу капіталізацію матимуть ті аптечні мережі, які зможуть забезпечити логістичну систему продажів за допомогою електронних замовлень та безпечної доставки.

Читати статтю повністю